Малгожата Мирга-Тас
Малгожата Мирга-Тас
фотографија/ захвалност © Ina Lekiewicz
Рад ромске уметнице, едукаторке и активисткиње Малгожате Мирге-Тас (Закопане, 1978) бави се антиромским стереотипима и изградњом афирмативне иконографије ромских заједница. Њен рад приказује свакодневни живот: међуљудске односе, савезе и заједничке активности. Мирга-Тас израђује живописне текстилне колаже од материјала и тканина које је прикупила од породице и пријатеља, а којима удахњује нови живот и припадајућу непосредност. Текстилни радови сачињени су од завеса, накита, кошуља и чаршава који се зашивају тако да постају „микропреносници” историје, док се сликама које се у овом процесу добијају ревидирају макроперспективе. Њени живописни радови пружају нам ретку прилику да Роме видимо под њиховим условима, као савремену заједницу, али и као људе богатог наслеђа.
Мирга-Тас у својим радовима користи перспективу „мањинског феминизма”, свесно агитујући за женску снагу, док истовремено одаје признање и својим културним коренима. Била је званична представница Пољске на 59. Бијеналу у Венецији 2022. године, и прва Ромкиња која је икада представљала било коју земљу. Дипломирала је на Факултету за вајарство Академије ликовних уметности у Кракову 2004. године. Радове је представљала на многобројним самосталним и групним изложбама: Bonnefanten, Мастрихт (2024); Centro Andaluz de Arte Contemporáneo, Севиља (2023/2024); Kortrijk Triennial, Кортрајк (2024); Барбикан, Лондон (2023); Brücke Museum, Берлин (2023); 14. Бијенале у Квангџу, Квангџу (2023); Göteborgs Konsthall, Гетеборг (2023); documenta15, Касел (2022); Међународни културни центар, Краков (2022); Тријенале у Гуангџоу, Гуангџоу (2022); 11. Берлински бијенале, Берлин (2020); Бијенални уметнички сусрети, Темишвар (2019, 2021); 3. Аутострада бијенале, Призрен (2021); Моравска галерија, Брнo (2017); Пољски вајарски центар, Оронско (2020) и Музеј савремене уметности, Варшава (2020). Живи и ради у Чарној Гори.
1
Still on the Journey, 2024, комбинована техника, пачворк, акрилне боје, 245 x 340 цм
Фотографија: Konstmuseum Västerås
5
Besien ando kham (Sitting in the sun), 2023, текстил, акрилне боје, комбинована техника на дрвеној плочи, 92 x 92 цм
Фотографија: Nicolas Duc
Љубазношћу уметнице и Karma International, Цирих
Still on the Journey, 2024, комбинована техника, пачворк, акрилне боје, 245 x 340 цм
Фотографија: Konstmuseum Västerås
Besien ando kham (Sitting in the sun), 2023, текстил, акрилне боје, комбинована техника на дрвеној плочи, 92 x 92 цм
Фотографија: Nicolas Duc
Љубазношћу уметнице и Karma International, Цирих