Програм 26. октобар 2024. у јавном простору испред Културног центра Београда и у Дворани Културног центра Београда

Пројекат ‘Појављивања / Showing Up’ истражује перформативност кроз низ интервенција у јавном простору. Развијен на размеђи филозофије и визуелне уметности и кроз сарадњу уметника Саше Каралића, филозофа Жељка Радинковића, истраживача са Института за филозофију и друштвену теорију у Београду и Културног центра Београда, овај трансдисциплинарни пројекат укључује перформансе, инсталације, јавна излагања и серију кратких филмова.
У оквиру 60. Октобарског салона биће приказана нова верзија пројекта ‘Појављивања / Showing Up’ који се састоји од перформанса на Тргу републике, инсталације на згради Културног центра Београда и сценских интервенција и пројекције филмова у Дворани Културног центра Београда.

Учествују: књижевна критичарка Тамара Крстић, драматуршкиња и филмска критичарка Весна Перић, глумац Слободан Бештић, истраживачи са Института за филозофију и друштвену теорију у Београду, студенти Архитектонског факултета Универзитета у Београду и други.

Програм:
– 17:00 Перформанс на Тргу републике
– 18:00 Интерпретације на сцени Дворане Културног центра Београда и разговор
– 19:00 Приказивање филмова While We Wait / Док чекамо (2023) и Тhe longer we wait / Што дуже чекамо (2024)
Овај пројекат реализован је у сарадњи са Институтом за филозофију и друштвену теорију у Београду, Културним центром Београда, Снежаном Веснић и Архитектонским факултетом Универзитета у Београду.
Перформативност се сматра способношћу говора да делује или да упражњава одређену радњу: језик не служи само за описивање и тумачење света, већ осим тога (или такође) може да функционише и као облик индивидуалног и друштвеног делања. Модерни концепт перформативности језика први је дефинисао филозоф Џон Л. Остин који је установио да постоји разлика између констативног језика, који описује свет и који се може оценити као истинит или лажан, и перформативног језика, који нешто чини у свету.
Пројекат ‘Појављивања’ ће поћи од те Остинове тезе, али ће бити отворен и за друге релевантне теоретске концепте, превасходно оне који излазе из оквира аналитичког приступа и постављају питања о контекстуалности и интерпретативности. Акценат ће бити на улози перформативности у активној, друштвеној конструкцији стварности. Пројекат је постављен као стално преклапање и прожимање теорије и (уметничке) праксе у различитим формама њиховог јавног појављивања и на три различите локације: прво на улици (интервенције), а онда и у институцији (радионице) и на сцени (филм или позоришни комад). Све три локације биће коришћене и као физичка места и као концептуални оквири.

Саша Каралић је ликовни уметник и писац. Најприсутнија тема у његовом раду је однос јавног дискурса према владајућој идеологији. Његов први роман Три знака круга објавила је београдска Геопоетика 2020. године. Каралић је редовни предавач на уметничкој академији Геррит Риетвелд у Амстердаму.